niedziela, 6 marca 2011

Kurczak w gruszkowym Balsamico


Niedziela w moim domu stała się ostatnio dniem kulinarnych eksperymentów. Czasem zdarza się tak, że nie zawsze odnoszę sukcesy i tak też było w zeszłą niedzielę, ale dziś udało się! Niedzielny obiad wszystkim smakował, a co dziś było serwowane?
... Pierś kurczaka w gruszkowym  occie balsamicznym.
Wszystko zaczęło się od tego, że ostatnio zakupiłam gruszkowy ocet balsamiczny, do którego była przyczepiona mała karteczka z przykładowym przepisem na kurczaka , który przekonał mnie do wykorzystania octu balsamicznego nie tylko w sałatkach. Przepis sam w sobie na ów karteczce jakoś bardzo mnie nie zachwycił więc zaczęłam wertować różne przepisy w internecie i natknęłam się na tan przepis z którego czerpałam  inspirację. Byłam bardzo ciekawa smaku jaki powstanie... przyznam się szczerze, że spodziewałam się drażniącej ostrości i kwaśności jaką mógłby spowodować ocet ale  myliłam się... bo jedyną ostrość w moim sosie dawał imbir, który osobiście bardzo lubię.

 Składniki
  • 4 pojedyncze piersi kurczaka
  • 50 g migdałów (posiekanych)
  • 1 łyżka drobno posiekanego imbiru
  • 4 łyżki oliwy z oliwek
  • 4  łyżki gruszkowego octu balsamicznego (może być zwykły)
  • 200 ml Porto
  • 3 cebule (jedna zwykła, dwie czerwone)
  • sól 
  • 5 łyżek cukru
Przygotowanie:
  • Piersi z kurczaka myjemy, oczyszczamy, lekko rozbijamy i przyprawiamy solą, pieprzem oraz tymiankiem, odstawiamy na bok.
  •  Robimy sos. Na rozgrzaną patelnie dodajemy 1 łyżkę masła, 3 łyżki cukru i czekamy aż cukier się delikatnie skarmelizuje, następnie dodajemy posiekane w piórka cebule (jedna czerwona, druga zwykła) dodajemy imbir i  przyprawiamy suszonym tymiankiem  i smażymy do momentu w którym cebula zrobi się szklista. Dodajemy 175 ml  Porto, 3 łyżki octu balsamicznego, szczyptę soli, lekko mieszamy i gotujemy aż całość lekko odparuje.
  • Sos miksujemy blenderem na gładki krem.
    Przed podaniem sos zagotowujemy. Sos można też podlać wodą i doprawić według własnych potrzeb np. solą i octem.
  • Gruszki obieramy i kroimy w ćwiartki
  • Drobno siekamy  pół czerwonej cebuli
  • Na patelni ponownie karmelizujemy 2 łyżki cukru (w ten sam sposób co powyżej) dodajemy cebulę i suszony tymianek, a po chwili dodajemy 25 ml  porto, 1 łyżkę octu balsamicznego. Mieszamy i czekamy, aż całość lekko nam odparuje,a  następnie dodajemy gruszki  i smażymy na patelni 3-4minuty .
  • Pokrojone migdały prażymy na patelni
  • Piersi z kurczaka obtaczamy w mące i smażymy na rozgrzanej oliwie na rumiano.
Sałata lodowa z gruszkowym dressingiem:
  • Sałatę rwiemy rękoma.
  • Przygotowujemy dressing: 2 łyżki gruszkowego octu balsamicznego,  2 łyżki soku z cytryny, 1 łyżeczka płynnego miodu, 3-4 łyżki oliwy z oliwek oraz sól pieprz (do smaku) mieszamy razem.
  • Przygotowany dressing łączymy z sałatą lodową.
  Usmażone piersi z kurczaka kroimy w paseczki i podajemy z sosem z karmelizowaną gruszką na sałacie i posypujemy prażonymi migdałami.

... A ziemniaki były dla tych, którzy nie umieją bez nich żyć, dla mnie były zbyteczne.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz